Forfatter: Hendes Majestæt Dronningen
Udgivelsesdato: 25. oktober 2021
Format: hardcover, audiobook
ISBN: 9788740074604
Antal sider: 80
Originalland: Danmark
Bedømmelse: Den perfekte start på december og forberedelserne til julen, her er der lagt op til ren julehygge og nok også en god del humor, når Hendes Majestæt Dronning Margrethe har en finger med i det.

Med undertitlen Nissernes Danmarkskort, er stilen for Kongehusets Julekalender lagt – her er der lagt op til ren julehygge og nok også en god del humor, når Hendes Majestæt Dronning Margrethe har en finger med i det.

Jeg glæder mig som et lille barn til det snart bliver d. 1. december, for så kan jeg åbne og læse det første kapitel i den kongelige julekalender. Jeg har selvfølgelig lige smugkigget og bladret lidt i bogen, men ikke læst den hele vejen igennem – det skal lige være december først. Jeg følger i forvejen julekalenderen med de 2 små nisser på Kongehusets Instagram-profil, og den er underholdende og med finurlige input, så forventningerne og spændingen til en julekalender i bogform er høj.

Bogen eller julekalenderen indledes da også med introduktion fra Dronningen, hvor hun fortæller lidt om baggrunden for bogen og allerede her mærker man hendes kærlighed til julens traditioner og ikke mindst hendes fantasi og kreative ideer. De små nisser som vi kommer til at følge i julekalenderen, er da også Dronningens kreative klippe-klistre. Vi følger den lille nissefamilie som i december måned – eller rettere sagt, vi følger den lille nissedreng som ikke kan finde sin familie. Så derfor må han bruge Nissernes Danmarkskort og drage ud på en rejse rundt i det ganske land for at finde sin familie. Det bringer ham rundt på de royale slotte i Danmark, hvor han går på opdagelse for at finde sin elskede familie.

Tekstmæssigt og fortællestil, så er det tydeligt Dronningens stemme som kommer til udtryk – det er lige før at man må tage sig selv i at kigge rundt i lokalet for at konstatere at Dronningen ikke lige sidder ved siden af og fortæller historien. Den lille nissedrengs søgen efter familien, er fint illustreret med humoristiske tegninger og billeder fra de kongelige ejendomme og gemakker. Her får man som læser et lille indblik i de royale stuer og krinkelkroge.

Som det nu engang ligger til vores Dronning, så er der naturligvis altid et lærende element i de små fortællinger. Her lærer vi blandt andet om historien bag slottene, rum, personer og ikke mindst små sjove anekdoter og fortællinger om kongehusets medlemmer.

Der er ingen tvivl om at Hendes Majestæt Dronning Margrethe virkelig har hygget sig med at lave denne julekalender, det er også blevet en meget sød julekalender som klart udtrykker Dronningens fortællelyst og fantasi. Den perfekte start på december og forberedelserne til julen, og så kan man som læser af juekalenderen også udfolde sin kreative evner, for til sidst i bogen er der nemlig tegnet skabeloner til de små nisser. Så er der mulighed for at lave sin egen nissefamilie.

Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag

Kongehusets egen julekalender, der viser hidtil usete sider af de danske slotte. Klip nisserne ud og hæng dem på juletræet.

”I en skuffe på Hendes Majestæt Dronningens modtagelsesværelse på Amalienborg ligger et særligt kort. Det er Nissernes danmarkskort, hvorpå seks røde krydser viser, hvor julestemning findes, hvis den af en eller anden årsag ikke opstår af sig selv i december. Kortet vogtes af Dronningens lille nissefamilie, og heldigvis er det mange år siden, at nisserne har været nødt til at tage kortet i brug. Også i år finder Dronningen kortet og nisserne frem, når kalenderen tager hul på den tolvte måned. Men i år er der noget, som ikke er, som det plejer at være …”

Således begynder Kongehusets julekalender, hvori læseren kommer vidt omkring på en række af de kongelige danske slotte – og oplever meget mere, end hvad øjet umiddelbart kan se.
Undervejs besøger fortællingens nisser bl.a. snedkerværkstedet på Amalienborg, Hendes Majestæt Dronningens garageanlæg, Dronning Ingrids gamle hattedepot, Christian den 10.’s billardrum, Prins Henriks skrivebord, Kongeskibet Dannebrog, er et smut forbi Holger Danske og får et kig i Dronning Alexandrines gamle kikkert.

Nissernes Danmarkskort er lavet i samarbejde med Hendes Majestæt Dronningen, der også har skabt historiens fire nissefigurer – som læseren selv kan klippe ud efter de skabeloner, Dronningen har tegnet.
Bogen er rigt illustreret med en lang række fotografier fra Kongehusets egne gemakker og arkiver samt stemningsfulde illustrationer af Peter Bay Alexandersen.