Forfatter: Julie Hastrup
Udgivelsesdato: 28-05-2020
Format: ebook, Paperback, hardcover, audiobook
ISBN: 9788740054101
Antal sider: 416
Bedømmelse: En meget stærk og personlig krimi som er hudløst ærlig, her møder vi personer i følelsesmæssig afmagt mens de prøver at bearbejde en stor personlig sorg.

Den ottende og seneste bog i serien med drabsefterforsker Rebekka Holm, har været ventet med spænding. Endelig udkom den, og det var nærmest med ærefrygt at jeg gik i gang med den. Hovedtemaet i bogen er sorg og hævntørst, hvilket ikke mindst fører tankerne hen på Julie Hastrup som selv oplevede at hendes søn for få år siden blev udsat for et meningsløst overfald i København. Ingen tvivl om at den oplevelse og de følelser som det har bragt med sig, har været inspiration og baggrund for handlingen i Vildskud.

Det sidder da også i baghovedet når man læser bogen, og kommer tæt ind på følelserne hos blandt andet de 2 unge kvinder som vi følger efter at de har oplevet den store sorg at miste henholdsvis en lille datter og en storesøster.

Indledningen på Vildskud er anderledes end de øvrige bøger i serien, hvor Rebekka Holm normalt hurtigt kommer i aktion med efterforskning af et mord. Her bruges der tid på at komme ind under huden på bogens hovedpersoner og ikke mindst de andre personer som flettes ind i handlingen. Flere sideløbende hændelser som virker forskellige men som alligevel undervejs lænkes tæt sammen. Man sidder tilbage med en klump i halsen, og en følelse af at være vidne til menneskers sårbarhed.

En krimi indeholder altid et eller flere mord, og det gør Vildskud naturligvis også. Rebekka Holm og hendes nye kollega Jonas kommer på arbejde, hvor hendes intuition kommer til at holde stik. Krimi af største skuffe, for her er der i den grad overraskelsesmomenter på spil.

En stærk og personlig krimi fra Julie Hastrup, bogen er svær at lægge fra sig når man først går i gang.

Johanna Ejby har mistet sin lille datter på en ferie i Italien. Livet er splintret, hun kan ikke få stumperne til at hænge sammen og begynder derfor i en sorggruppe for mennesker med kompliceret sorg. En dag starter en ung kvinde i sorggruppen. Ud over sin voldsomme sorg rummer hun også en farlig hævntørst, en hævntørst, som langsomt breder sig i sorggruppen. For hvor langt vil man gå for at hævne den, man har mistet?

Drabsefterforsker REBEKKA HOLM kæmper med at acceptere, at hendes svenske kæreste og kollega, Niclas, efter et drabsforsøg ikke længere er den Niclas, hun kendte. Og ingen kan garantere hende, at han nogensinde vil blive det igen. En dag bliver hun kontaktet af en barndomsven, hvis unge søn, Elias, har fået nogle truende breve og anonyme telefonopkald – og det mærkelige er, at Rebekka selv har modtaget flere anonyme telefonopkald den seneste tid. Er der nogen sammenhæng?

Den unge Elias forsvinder pludselig, Rebekka får atter flere tavse opkald, og i sorggruppen kulminerer hævntørsten i et inferno af ulykker – og drab. VILDSKUD er en nervepirrende krimi om sorg, hævn og selvtægt og om at mennesker ikke altid er dem, som de giver sig ud for at være.

Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag