Oversat af: Randi Bjerre Høfring
Format: ebook, audiobook
ISBN: 9788712072676
Antal sider: 384
Bedømmelse: Monica Heiseys "helt fint, tak" er en underholdende og tankevækkende bog, der med humor og ærlighed dykker ned i det moderne livs udfordringer.
3,0 rating

Monica Heiseys ”helt fint, tak" er en både vittig og indsigtsfuld bog, der dykker ned i forskellige facetter af det moderne liv med et forfriskende perspektiv. Med sit skarpe vid og humoristiske tone bringer Heisey et nyt syn på de erfaringer og udfordringer, som Generation Y står over for, hvilket gør bogen til en fornøjelig læsning for både den yngre generation og for os ”ældre”, der er nysgerrige, og som prøver at forstå den verden, som de skal begå sig i.

På elegant vis formår Monica Heisey at komme rundt om en række relevante og aktuelle emner tilført en masse humor. Med tankevækkende indsigt dissekerer hun alt fra de sociale medier til hvor meget vi som mennesker går op i hvordan andre ser på os.

Du er 29 år gammel, og du har tilbragt ni år af dit liv med den samme mand. Det logiske skridt er at gifte sig med ham, så det gør du. Mindre end to år senere er dit forhold forbi, og du undrer dig over, hvordan du skal klare pludselig at være alene. Sådan begynder det for hovedpersonen Maggie i ”helt fint, tak”.

Da hendes forhold slutter, hævder Maggie at have det, som bogens titel antyder, helt fint. Når alt kommer til alt, sluttede hendes ægteskab ikke på grund utroskab eller enden uenighed. Maggie og Jon slog op, fordi de, ligesom millioner af andre par, ikke kunne få det til at fungere. De var nok bare vokset fra hinanden.

Men lige så meget som hun forsøger at overbevise velmenende venner og kolleger – og måske endda sig selv – om, at hun har det rigtig godt, kæmper hun faktisk for at finde sit fodfæste. I et forsøg på at komme tilbage til livet kaster Maggie sig over online dating og prøver kræfter med en lang række forskellige hobbyer – alt fra spinning til kreativ skriveworkshops for at distrahere sig selv for sine problemer.

Forlagets beskrivelse

”Bridget Jones for smartphone-generationen.” Publishers Weekly
”Vanvittig sjov, smukt skrevet og hjerteskærende ægte.” Dolly Alderton

Den canadiske forfatter Monica Heisey debuterer med en bittersød, sjov og skarp roman om at starte forfra efter en livskrise. Maggie har det helt fint. Det kan godt være, at hun ikke har nogen penge, at hun er gået helt i stå med sin afhandling om et obskurt emne, og at hendes ægteskab med ungdomskæresten Jon kun varede 608 dage. Men i en alder af 29 er hun helt klar til at leve singlelivet fuldt ud. Set fra den lyse side: Nu har hun endelig tid til at få ni nye hobbyer, spise burger kl. fire om natten og ”komme op på hesten igen” med sex og dating. Med støtte fra sin vejleder på universitetet, sin venindeAmy og gruppechatten med vennerne sætter hun kurs mod sit første år som single. Hun forsøger at date igen og stiller sig selv de helt store spørgsmål, der kan dukke op, når man befinder sig grædende på gulvet i sin lejlighed midt om natten.

Monica Heisey er en canadisk forfatter og komiker bosat i London. Hun skriver jævnligt for The New Yorker, New York Times, Vogue og Guardian m.fl. og er desuden manuskriptforfatter på flere store tv-serier, bl.a. filmatiseringen af Dolly Aldertons roman Everything I know About Love.

”En varm og samtidig knivskarp roman, hjerteskærende og hylemorsomt fortalt.” Entertainment Weekly
“En forfatter, du gør klogt i at holde øje med i fremtiden.” The Times

Anmeldelse

Monica Heiseys skrivestil er engagerende og relaterbar. Uanset om hun diskuterer voksenlivets problemer eller reflekterer over skønhedsidealernes absurditet, vækker hendes autentiske stemme genklang hos læseren. Hun fanger ubesværet angsten, forhåbningerne og selv de banale aspekter af hverdagen, trækker læseren ind i hendes verden og opfordrer til selvransagelse undervejs.

Selvom helt fint, tak primært henvender sig til Generation Y, er Heiseys observationer og kommentarer relevante for alle, der navigerer i kompleksiteten i nutidens samfund. Hendes ærlighed om forskellige samfundsmæssige pres skærer igennem støjen, tilbyder et forfriskende perspektiv og fremkalder en følelse af kammeratskab blandt læserne. Det er en påmindelse om, at vi ikke er alene i vores kamp, og at selv i kaos er der plads til humor og lethed.

Lad det bare være sagt, at selvom jeg til tider var underholdt var der også til tider lange passager, som ikke fangede. Selv om jeg aldersmæssigt føler mig som en del af Generation Y så siger dåbsattesten noget andet. Hele den verden med sociale medier og vigtigheden at perfekthed fandtes ikke, da jeg havde en alder svarende til Generation Y. Dengang var, der ikke heller noget, der hed sociale medier. Yderemere har jeg aldrig stået i samme situation som Maggie. Det kan gøre det svært for læseren at relaterer sig til bogens problemstillinger. Men okay - en bog der statistisk set rammer omkring 50% af alle ægteskaber - er nu alligevel en ganske stor målgruppe.

Konklusionen er, at Monica Heiseys "helt fint, tak" er en underholdende og tankevækkende bog, der med humor og ærlighed dykker ned i det moderne livs udfordringer. Gennem sin legende, men indsigtsfulde udforskning af forskellige emner tilbyder Heisey en både engagerende og relaterbar læseoplevelse, der vil få læserne til at reflektere over deres egne erfaringer. Uanset om du er en del af Generation Y, der leder efter en bog, der indfanger essensen af din generation, eller en, der er interesseret i at få et indblik i Generation Y’s liv, er "helt fint, tak" en bog, der er værd at læse.

Hvor kan du købe bogen:

helt fint, tak kan købes hos - Bog&ide
Døden i desserten kan købes hos - Saxo.com