Forlag: Modtryk
Oversat af: Rolf Stavnem
Format: Paperback
ISBN: 9788770075657
Antal sider: 363
Sprog: Norsk
Bedømmelse: Grænseløs er ikke Jørn Lier Horsts mest spændende bog. På trods af et spændende og ikke mindst troværdig og realistisk plot, hvor vi læsere bliver fodret med spor og hints undervejs, og selvom spændingen opretholdes til det sidste, så er det lidt for meget pizza, kaffe og ligegyldigheder undervejs til, at jeg er helt oppe og ringe over Wirsting denne gang.
3,0 rating

Grænseløs er titlen på Jørn Lier Horst seneste bog med politimanden William Westing i hovedrollen. Grænseløs er i mere end en forstand en passende titel. Handlingen udspiller sig i flere lande og dels udgør crowdsolving en meget stor del af handlingen. Crowdsolving kan lettest beskrives som privatpersoner, der sammen efterforsker kriminalsager online på tværs af landegrænser.

I Grænseløs starter det med at Wisting modtager en anmodning fra et medlem af et onlineforum, der efterforsker en uopklaret mordsag i Spanien. Et af medlemmerne, Astria, er forsvundet, efter at hun tilsyneladende kom på sporet af noget i sagen. På baggrund af et billede af Astria taget i Stavern ender sagen hos Wisting, som først får en forsvindingssag og til sidst en mordsag at løse.

Jørn Lier Horst har selv en baggrund som politiefterforsker, hvilket også skinner igennem alle hans bøger om Wisting. Her er det ikke fokus på aktion men på almindelig gedigen efterforskningsarbejde, hvor han fokuserer meget på detaljer, metode og hverdagsting. Det er alt sammen med til at skabe en troværdig og realistisk fortælling – selv om det indimellem tager så meget overhånd, at det næsten er for meget af det gode i Grænseløs.

Grænseløs er ikke Jørn Lier Horsts mest spændende bog. Hvad der alligevel gør den læseværdig er hans fokus på Crowdsolving, hvor folk fra hele verden kan bidrage aktivt med at løse en kriminalsag. I Grænseløs følger vi både politiets arbejde men også nogle af de aktive brugere af nettet i deres forsøg på at løse en spansk mordsag.

Det er på sin måde fascinerende, at en mordsag læses via et forum på internettet. Som i virkelighedens verden er ulempen ved sådanne fora, at man ikke ved hvem der gemmer sig bag et brugernavn eller hvad deres motiv er for at deltage i gruppens arbejde.

Jørn Lier Horst har gang på gang vist, at han hører til blandt de absolut bedste krimi-forfattere i Norge. På trods af et troværdig og realistisk plot, hvor vi læsere bliver fodret med spor og hints undervejs, og selvom spændingen opretholdes til det sidste, så er det lidt for meget pizza, kaffe og ligegyldigheder undervejs til at jeg er helt oppe og ringe over Wirsting denne gang.

En australsk kvinde tager kontakt til William Wisting. Hun er leder af en gruppe mennesker, der i fællesskab forsøger at løse en forbrydelse: Drabet på den australske backpacker Ruby Thompson. Et af gruppens mest aktive medlemmer, norske Astria, har fortalt, at hun har fået et gennembrud i efterforskningen – og siden har ingen hørt fra hende.

Wisting bliver fascineret af den uortodokse efterforskning, hvor han hverken kender det rigtige navn på den savnede eller på anmelderen. Han lader sig trække ind i det, der viser sig at være en kriminalsag, hvor forbindelseslinjerne er mange, men uklare.

GRÆNSELØS kan læses uafhængigt af de andre bøger i serien om William Wisting, den samvittighedsfulde efterforsker fra Larvik.