BøgerKrimi

Obscuritas af David Lagercrantz

Lad mig bare indrømme, at hvis det ikke var fordi David Lagercrantz overtog Millennium-bøgerne efter Stieg Larssons død var Obscuritas næppe endt på mit natbord. Jeg syntes at David Lagercrantz gjorde et fint arbejde med Millennium-bøgerne og fik gjort dem til sine egne bøger. Jeg havde derfor store forventninger til Obscuritas, som er den første bog i en ny krimiserie med det umage par, Rekke og  politibejenten Vargas i hovedrollerne. Lad mig bare sige, at jeg blev ikke skuffet.

Fra en af Sveriges mest sælgende forfattere, forfatteren der løftede arven efter Stieg Larsson, kommer nu Obscuritas, første del af en ny krimiserie med den umage duo, Rekke og Vargas. Glæd jer!

Sommeren 2003. USA har indsat styrker i Irak. I Stockholm er en fodbolddommer med afghanske rødder fundet tævet ihjel. Den temperamentsfulde Guiseppe Costa, far til en af spillerne, bliver anklaget for mordet. Sagen virker ligetil, alle beviser peger i samme retning, mod Costa. Han fastholder dog sin uskyld, og politimesteren opsøger professor Hans Rekke, som er verdensberømt ekspert i forhørssteknik. Hvis der er nogen, der kan knække Costa, er det ham.

Men intet forløber som politiet forventer. Den excentriske Rekke tager imod efterforskerne i sin store villa i Djursholm, hvor han kasserer hele den hidtidige efterforskning, der herefter falder fra hinanden. Costa bliver løsladt, og politiet står på bar bund. Selv Micaela Vargas, en ung politikvinde fra Husby, der nægter at slippe sagen og som gentagne gange prøver at få fat i Rekke, må til sidst give op.

Men pludselig mødes Rekke og Vargas alligevel under dramatiske omstændigheder. Det umage par sætter sig for at opklare sagen, hvis gåde vokser i omfang, med tråde til CIA og Taliban. Og til sidst står Rekke og Vargas tilbage med ét eneste afgørende spørgsmål: Var den dræbte offer eller gerningsmand?

Obscuritas er en intelligent og nervepirrende pageturner hvor intet er, som det ser ud

Anmeldelse

Obscuritas er den første bog i Lagercrantzs ny krimiserie med det umage par – professoren Rekke og  politibejenten Vargas i hovedrollerne. Selv om der naturligt nok bruges megen plads og tid på at introducere hovedpersonerne i den nye serie, så har Lagercrantz endnu engang skruet en historie sammen, som vil tiltale selv de mest kræsne krimilæsere.

Handlingen starter i sommeren 2003, hvor Jamal Kabir bliver fundet dræbt i en skov i Stockholm. Han er fodbolddommer og flygtning fra Talebans Afghanistan. Mistanken falder i første omgang  på den sindssyge italienske Costa, der kommer fra en af ​​Sveriges mest berygtede forstæder, Husby uden for Stockholm.

Den unge politibetjent Micaela Vargas bliver sat på sagen. Hun er overbevist om, at Costa ikke er den rigtige gerningsmand, men hendes kollegaer og chefer hører ikke på hende. Det gør professor Hans Rekke til gengæld. Da Rekke og Vargas pludseligt mødes under dramatiske omstændigheder, begynder det ulige par sammen, at grave dybere ned i sagen, der trækker spor til CIA’s torturfængsler, Talebans mest berygtede terrorist og en musikskole i det gamle Sovjetunionen.

David Lagercrantz  mål var ifølge ham selv at skrive en moderne Sherlock Holmes-serie, og lighederne mellem professor Rekke og Sherlock Holmes er da også slående. Rekke besidder samme evne til at se detaljer, som vi andre ikke ser. Eksempelvis at et armbåndsur vil gå i stykker, at nogle spillede tennis dagen før eller havde været til skydetræning. Som den ”rigtige” Sherlock Holmes svinger han mellem hyperaktive periode og depressive perioder, hvor han misbruger nakotika/piller og i Lagercrantzs version er violinen skiftet ud med et flygel.

Ingen Sherlock uden en Watson. Den rolle har politibetjenten Micaela i deres forhold. Meget af historien ses gennem Micaela. Hun fremstilles som en både smuk og intelligent kvinde, som har en meget intuitiv tilgang til politiarbejdet. Micaela voksede op i Husby med en chilensk far og en kriminel bror. Han spiller en rolle i handlingen, men det virker mere som Lagercrantz introducerer ham nu med henblik på en ”større” rolle i en senere bog.

Selvom kulissen er sat til politisk triller med skjulte CIA-fængsler, fanger som flyttes verden rundt, Taliban, terrorisme mv, så er det ikke det som Obscuritas er. Ifølge David Lagercrantz handler bogen om klasseforskelle. I Obscuritas spænder persongalleriet da også fra Husby-pigen Micaela med indvandrebaggrund over en middelklasse repræsenteret ved Micaelas mildt sagt jævnt kedelige kollegaer til overklassen repræsenteret ved professoren Bekke. En fortælling om hvad misundelse, begær og jagten på det uopnåelige kan føre til.

Obscuritas er fremragende underholdning og velskrevet i et let og flydende sprog. Et spændende plot hvor intet er som man forventer – og dog med bogens titel in mente. David Lagercrantz har fået skabt nogle spændende personer, som bliver spændende at følge fremover. Ligesom der er lagt op til flere spændende plots i de kommende bøger. Jeg holder ved og glæder mig til næste bog i serien.

Om Obscuritas

ISBN: 9788740064681
Forlag: Hr. Ferdinand
Sideantal: 400
Udgivet: 4. januar 2022

Obscuritas kan købes hos Saxo.com
Obscuritas kan købes hos tales.dk
Obscuritas kan købes hos Bog&idé

Obscuritas af David Lagercrantz

Fremragende underholdning på et højt plan

Obscuritas er fremragende underholdning og velskrevet i et let og flydende sprog. Et spændende plot hvor intet er som man forventer – og dog med bogens titel in mente. David Lagercrantz har fået skabt nogle spændende personer, som bliver spændende at følge fremover. Jeg holder ved og glæder mig til næste bog i serien.

User Rating: No Ratings Yet !

Andre artikler