Roman

Datterens fortælling

Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag

Intens og gribende fortælling om en families tragiske skæbne under 2. Verdenskrig. En familie som splittes ad af tyskerne og en mors kamp for at redde sine døtre – koste hvad det vil.

Det er lige før 2. Verdenskrig bryder ud, året er 1939 og familien Sternberg (Amanda, Julius og deres 2 døtre) lever en lykkelig tilværelse i Berlin. Julius er læge, har for nylig startet en lægeklinik som blomstrer. Derudover har parret en stor kærlighed for videnskab og det skrevne ord, hvilket kommer til udtryk i den boghandel som de har sammen i stue-etagen af deres hus. Da tyskerne henter Julius og sætter ham i en koncentrationslejr, kæmper Amanda en forgæves kamp for at få ham løsladt – en kamp som desværre stopper brat da hun får besked om hans død. Samtidig får hun instrukser fra sin nu afdøde mand om hvordan hun skal sikre sig selv og deres piger. Pigerne skal med skib til Cuba og hun selv skal begive sig mod Frankrig hvor hun skal opsøge en bekendt af familien. Det kommer som en overraskelse for Amanda, at Julius i forvejen har planlagt denne flugt for at sikre sin kone og døtre hvis han skulle blive taget.

Flugten bliver fortalt gennem parrets yngste datter Lina, som tidligt bliver skilt fra sin storesøster som sendes med skibet SS St. Louis med kurs mod Cuba. En rejse som Lina også skulle have taget, men moderen tager en kritisk beslutning i sidste øjeblik og tager Lina med sig på flugten til Frankrig, og sender dermed sin ældste datter afsted i det uvisse.

Bogen starter og slutter i år 2015 hvor den 80-årige Elise Duval (Lina under krigen bliver franskmand), bliver opsøgt af to personer som med sig har minder om en fortid som Elise har gjort alt for at glemme. Nu bliver alle disse minder fra 2. Verdenskrig, tabet af hendes elskede far, flugten, adskillelsen fra søsteren, ophold i Frankrig, moderens beslutning om at sikre Lina fra en uvis skæbne i den tyske fangelejr, massakren af en fransk landsby og 600 af dens indbyggere, slutningen af krigen og savnet af sin elskede familie, bragt op til overfladen.

En rørende og gribende fortælling, som baserer sig på hændelser fra en overlevende som på egen krop har oplevet rædslerne fra tyskernes forfølgelse af jøder under 2. Verdenskrig. Bogen bør læses med respekt for historien og dens skæbner, men også som en fortælling om en familie og ikke mindst en mors desperate kamp for at redde sine børn. Jeg var opslugt fra start og til slut af denne fortælling, og kunne nærmest først puste ud da krigen var slut og handlingen gik frem til nutiden og 2015.

Info om bogen

Forfatter: Armando Lucas Correa
Udgivelsesår: 2020