Oversat af: Christian Lundager
ISBN: 9788740079050
Antal sider: 368
Originalland: Holland
Bedømmelse: Stærk, hjerteskærende og gribende fortælling om virkelige hændelser under besættelsesmagten, og de to søstres kærlighed til familien og det jødiske folk
5,0 rating

Denne bog er stærk og gribende læsning, og jeg havde ind imellem brug for at lægge bogen fra mig på grund af det som de to søstre måtte gå igennem efter at nazisterne besatte Holland. En fortælling om hvor brutal og modbydelig den menneskelig natur kan være og har været for ikke så mange år siden. Handlingen er baseret på virkelige hændelser og personer hvilket bare gør at det hele rammer så meget hårdere gennem bogens fortælling. Men samtidig også en fortælling om familie-sammenhold og søstrenes kærlighed til hinanden og enorme overlevelsesvilje - "vi skal gennem det her - sammen".

I bogen Søstrene fra Auschwitz følger vi de to søstre Janny (Marianne) og Lien (Rebekka) Brilleslijper, døtre af jødiske forældre i Amsterdam. De vokser op sammen med deres lillebror Jaap og har en tryg og livsglad barndom, som er præget af kreativitiet, livsglæde og en interesse for kultur og musik. Da Holland i 1940 bliver besat, går de to søstre hurtigt i gang med deres kamp mod besættelsesmagten. Det er farligt for dem og deres familier men de fortsætter ufortrødent, indtil den dag hvor jøde-udryddelsen i byer som Amsterdam og Haag tvinger dem til at at forlade deres hjem og finde et sted hvor de kan opholde sig udenfor besættelsesmagtens rækkevidde men samtidig fortsætte deres arbejde.

Det finder de i huset Fuglereden som ligger udenfor byen Naarden, i et øde skovområde og med masser af plads. Huset bliver hurtigt et åndehul og sikkert tilflugtssted for søstrene, deres familier, forældrene og ikke mindst de mange personer som opholder sig i kortere og længere tid i huset. De kæmper for at opretholde en hverdag på trods af nazisternes tilstedeværelse i byen, meget tæt på huset. Samtidig er de konstant på vagt overfor de mange razziaer som finder sted, soldater, fremmede personer samt gør alt for at holde sig udenfor alt der kan tiltrække opmærksomhed.

Selvom rygterne lige stille begynder at dannes om at der på stedet er et tilflugtssted så undslipper de besættelsesmagtens søgelys, indtil at de bliver forrådt og deres tilflugststed afsløret. Alle husets beboere bliver sendt til koncentrationslejre herunder også i Auschwitz.

At pigernes historie kommer frem og nu kan fortælles, skyldes forfatteren Roxan van Iperen som sammen med sin mand køber et hus med navnet Fuglereden i byen Naarden i 2012, og begynder en gennemgribende istandsættelse af huset som  har fået lov lov til at leve et stille og hengemt liv. Undervejs i istandsættelsen - som skal vise sig at være et noget mere omfattende projekt end parret forventede, dukker husets historie lige så stille op. Det viser sig gennem de ting som parret finder i huset, at det har været hjemsted for en jødisk familie og ikke mindst et af Hollands mest kendte gemmesteder af jøder. Dertil kommer noter fra de to søstre, samtaler med deres børn og familiemedlemmer, venner og ikke mindst materiale om hvad der skete dengang og kampen om overlevelse i koncentrationslejrene.

Så takket være forfatterens ihærdige kamp og nysgerrighed, kender vi idag historien om de to søstre, deres indædte modstand og kamp mod besættelsesmagten med livet som indsats. Historien om søstrene og deres familie, får tankerne hen på en anden skæbne som på grund sin religion måtte gemme sig sammen med sin familie i hemmelige rum - nemlig Anne Frank og hendes familie, som Janny og Lien også møder i koncentrationslejren Auschwitz.

Forlagets beskrivelse:

Søstrene fra Auschwitz er en sand historie om to jødiske søstres modstand mod den nazistiske overmagt. Det er en hyldest til to kvinders heltemod og næstekærlighed – og en påmindelse om menneskets evne til at overleve. I 1940 invaderer nazisterne Holland. Blandt dem, der kæmper mod besættelsesmagten, er to modige kvinder, de jødiske søstre fra Amsterdam, Janny og Lien Brilleslijper. Søstrene risikerer den visse død, men det forhindrer dem ikke i at yde deres medmennesker beskyttelse på et hemmeligt og sikkert tilflugtssted i skoven med livet på spil – i et hus ved navn Fuglereden.

Omtrent halvfjerds år senere flytter Roxane van Iperen ind i Fuglereden. Her begynder hun arbejdet med at bringe den glemte historie frem i lyset. Historien om da stedet og dets beboere bliver forrådt, og Janny og Lien bliver sat på det sidste tog til Auschwitz sammen med Anne Frank og hendes familie. Hvad der herefter sker udfordrer søstrene ud over den menneskelige forestillingsevne, da de berøves alt på nær deres mod, ukuelighed og deres kærlighed til hinanden.

Hvor finder du bogen:

Søstrene fra Auschwitz kan købes hos - Bog&ide
Søstrene fra Auschwitz kan købes hos - Saxo.com