Oversat af: Inger Kristensen
Format: ebook, Paperback, hardcover
ISBN: 9788770074384
Antal sider: 440
Originalland: Sverige
Bedømmelse: Koldblodig og kynisk krimi som virkelig holder spændingen, det er absolut ikke den sidste bog af Anders Roslund som jeg læser.

Bogen "Hun skal leve" er andet bind i serien om politikommisær Ewert Grens og den civile agent Piet Hoffmann, og her er der tale om en spændende og dyster krimi. Jeg har ikke læst 1. bind men denne bog kan sagtens læses uafhængigt af forgængeren. Handlingens hovedpersoner befinder sig henholdsvis indenfor politiet og udenfor som civil agent men samtidig med et vist samarbejde med politiet.

I handlingen møder vi først politikommisæren Ewert Grens som for mange år siden, har reddet en lille pige ud af en lejlighed i Stockholm. En lejlighed som hun havde opholdt sig i nogle dage, sammen med sin familie, som da Ewert ankommer, finder forskellige steder i lejligheden med skudhuller i hovedet. Heldigvis tyder det på at den lille pige ikke aner at de øvrige familiemedlemmer er døde og i hendes verden, sidder de bare stille eller som storesøsteren der ligger og sover. Eller ved hun hvad der i virkeligheden er sket....

Civilagenten Piet Hoffmann har en fortid som tilsyneladende har budt på lidt af hvert af forskellige og ikke mindst farlige undercover aktioner, og nu er det pludselig hans egen familie som er i fare, hvilket sætter følelserne på spil. Nogen har fået kendskab til følsomme og indgående detaljer om hans tidligere aktioner, de bruger nu oplysningerne til at true Hoffmann og sætte hans families liv i fare. Hoffmann må handle hurtigt for at redde sin familie. Han inddrager sin ven Ewert Grens da de følsomme oplysninger kun kan komme fra politiet, samme går de igang med at undersøge hvad der er sket men Grens vil også have Hoffmann til at gøre ham en tjeneste.

Snart begynder de at opdage sammenhænge og koblinger til personer som dukker op i begge sager. Så noget tyder på at det måske er  samme sag eller i hvertfald samme persongruppe som de har med at gøre.

En mørk krimi om koldblodig og kyniske handlinger, handlingen fanger fra første side og er godt skrevet så at spændingen opretholdes hele vejen igennem. Samtidig kommer man som læser tæt på de 2 hovedpersoner og deres personlige baggrund og følelser. Der afsløres ikke noget men gives små ledetråde og hints undervejs, så man skal lige læse lidt mere for  at se hvad der sker. Det bliver ikke den sidste bog om Grens og Hoffmann som jeg læser.

Forlagets beskrivelse:

En flot fødselsdagskage med fem røde lys. Forventning.  Og så blev Zanas fødselsdag i stedet til en dag, der ændrede så mange menneskers liv.

Også kriminalkommissær Ewert Grens’. Og langt senere også civilagent Piet Hoffmanns.