Forlag: Alpha Forlag
Oversat af: Rikke Toft
Format: ebook, Paperback, hardcover
ISBN: 9788772390178
Antal sider: 446
Originalland: Sverige
Bedømmelse: Viveca Sten evner at skabe både karakterer og intriger som taler til en. Her er der hverken tale om blodige mord eller et kompliceret plot, men allerede i prologen er der lagt om til spænding på højt plan. Nye rammer og nye karakterer og supervelskrevet fortælling gør at jeg allerede glæder mig til fortsættelsen.

Fra skærgårdsmiljøet i Sandhamn til fjeldene omkring Åre er noget af et sceneskift i Viveca Stens nye bog Offermageren, som samtidig bliver starten på en ny krimiserie med politikvinden Hanna Ahlander i hovedrollen.

Viveca Sten har med sine bøger om anklageren Nora Linde og politimanden Thomas Andreasson og deres opklaring af mord i den stockholmske skærgård slået sit navn fast som en af Sveriges – efterhånden mange – store krimiforfattere. De ti bøger hun har skrevet med udgangspunkt i Sandhamn er blevet solgt i 6 millioner eksemplarer i 40 lande, ligesom Tv-serien, der bygger på bøgerne, er nået mere end 80 millioner seere verden over.

Lad mig bare være ærlig og indrømme, at jeg kun har læst enkelte af bøgerne om Sandhamn, som jeg alle syntes godt om. Men med sceneskift og ny serie så hopper jeg med på vognen fra starten. Viveca Sten og hendes familie har igennem flere år boet både i Sandhamn og i Åre. Da coronaepidemien ramte i Sverige sad de fast i Åre. Tiden brugte Viveca Sten så til at skrive Offermageren.

Ny serie medfører nye hovedpersoner. Den ene hovedperson er, som nævnt ovenfor, Hanne Ahlander, der starter med en rigtig Tycho Brahe-dag, hvor hun bliver dumpet af hendes kæreste Christian og hvor hendes chef Manfred i det stockholmske politi har opfordret hende til frivilligt at søge nye job og indtil det er sket, vil være uønsket på arbejdspladsen. Uden penge eller et sted at bo tager hun imod et tilbud om at låne sin søster og hendes mands luksuriøse hus i Åre.

Den anden hovedperson i bogen er Daniel Lindskog, som er leder af politiet i Åre. Han er også relativ ny tilflytter til Åre. Han har en baggrund fra narkopolitiet i Göteborg, men efter at truslerne mod ham fra kriminelle bander blev mere alvorlige, valgte han at forlade byen og endte så i Åre. Med til Åre har han sin kone Ida og deres nyfødte datter Alice. Daniel er udfordret i forhold til at skabe balance mellem sit arbejde og sit familieliv.

Det gælder således både for Hanna og Daniel er endt i Åre på flugt fra deres gamle job i politiet, ligesom de begge har hver deres udfordringer i deres private liv.

Anmeldelse

Viveca Sten evner at skabe både karakterer og intriger som taler til en. Her er der hverken tale om blodige mord eller et kompliceret plot, men allerede i prologen er der lagt om til spænding, ligesom hun gennem bogen berører hverdagsemner, som vi alle nok kan nikke genkendende til i større eller mindre grad.

Fra bogens start bliver vi ført ind i det barske vintermiljø, som danner rammen for handlingen i Offermageren. Historien starter en morgen i begyndelsen af ​​skisæsonen med 20 graders frost, og hvor Sebbe Grandlunds opgave er at kontrollere at WM6 (skilift) fungerer før liftsystemet åbner for dagen. Han starter maskinen, men en af stolene, der kommer ned, er ikke tom, den indeholder en frossen krop, og snart er det klar, at der er tale om en mordsag.

Det er Daniel Lindkog som står for opklaringsarbejdet og siden bliver Hanna Ahlander også en del af jagten på morderen. På de 446 sider bliver du taget med på en hæsblæsende rejse, som skifter i uventede retninger og hvor rækken af mistænkte skifter som historien skrider frem. Inden morderen bliver fundet, kommer berøres mange emner, som er oppe i tiden; menneskehandel, korrupt ledelse, sort arbejde mv.

I forhold til de par bøger jeg tidligere har læst af Viveca Sten, adskiller Offermageren sig ved, at den er skrevet mere i nutidsform end hendes normale mere fuldkomne skrivestil. Det funger rigtig godt her og gør historien meget mere levende.

Selv om jeg sidder lidt med følelsen af at det er konceptet ”Sandhamn”, der er flyttet til Åre, så tænker jeg at det vil fungere rigtig fint. En mere levende historiefortælling, nogle nye spændende karakterer og samme høje niveau skal nok give den nye krimiserie mange fans.

Skisæsonen er netop startet i Åre, da et stivfrossent lig bliver fundet i en af liftene. Alt tyder på, at der er tale om et mord. Daniel Lindskog er nybagt far og politiassistent ved Åre Politi og bliver sat på sagen sammen med sin nye kollega Hanna Ahlander, der er blevet fyret fra sin stilling ved politiet i Stockholm.

Sneen fyger, temperaturen falder, og flere er i fare for at miste livet. Hvor mange vil blive offer for den koldblodige morder, inden Daniel og Hanna har fået opklaret sagen?

Offermageren er første bind i Viveca Stens dramatiske nye serie, Mordene i Åre, som udspiller sig i de populære skiområder i de jåmtlandske bjerge langt oppe i Sverige.