Format: Paperback
ISBN: 9788711980897
Antal sider: 464
Originalland: England
Bedømmelse: En actionfyldt og gribende fortælling om en mands søgen efter hævn, slaveriets brutalitet i Amerika og den ubalance mellem mennesker, der kan drive - eller besejre - os.
5,0 rating

Wilbur Smith hører, sammen med Agatha Christie, og det svenske makker- (og ægtepar) Maj Sjöwall og Per Wahlöö, til blandt de første forfattere, som jeg læste efter, at jeg var vokset fra Jan- og Kim-bøgerne. I dag er Wilbur Smith med sine 87 år den eneste af dem som stadigvæk er i live og stadig en særdeles flittig forfatter.

Lige siden jeg i midten af 1970’erne læste Wilbur Smiths første bog Når løverne jager har jeg været bidt af hans bøger. Wilbur Smiths bøger er garant for spænding, krig, kærlighed, had og fjendskab alt sammen søgt sat i en historisk kontekst. Det startede med en serie om familien Courtney for så at blive fulgt op med en serie om familien Ballantyne. Familier som i hans bøger ofte krydser hinandens spor.

I Når Ravnen kalder møder vi igen Mungo St. John, som netop var en af karaktererne i den første bog om familien Ballantyne – Når falkene flyver. Tidsmæssigt foregår Når Ravnen kalder 19 år tidligere, i 1840’ernes Virginia og New Orleans. Det er her fortællingen om hvordan Mungo St. John blev en succesrig slavehandler og hvordan han kunne retfærdiggøre det i hans sind.

Når Ravnen kalder er en fascinerende fortælling om slavehandlen i dens døende dage. Det er en spændende historisk roman fra en tid, der i den præger nutidens rascime i verden.

Forlagets beskrivelse

Når Ravnen kalder er en spændingsroman fyldt med action, skrevet af bestsellerforfatteren Wilbur Smith. En handlingsmættet roman om en mands stræben efter hævn, om slaveriet i Amerika og den ubalance i mennesket, som kan drive os fremad – eller knuse os.

Augustus Mungo St John, søn af en velhavende plantageejer og en hengiven mor, er vant til rigdom og luksus, som følge af hans privilegerede opvækst. Da han efter afsluttet universitetsuddannelse vender hjem, må han konstatere, at hans familie er ruineret, hans arv forsvundet og hans barndoms store kærlighed, slaven Camilla, frarøvet ham af den umoralske og grænsesøgende Chester Marion. Ansporet af vrede såvel som af kærlighed sværger Mungo at hævne sig og redde Camilla – og at ødelægge Chester.

Uden magt over sin egen skæbne og holdt fanget i New Orleans, må Camilla gøre hvad hun kan for at overleve Chesters brutale opførsel. Mungo må kæmpe med sin egen skæbne og modgang for at opnå den hævn, som driver ham, og for at generobre sin egen magt. Han opdager, hvad det kræver af en mand at overleve, selvom han ingenting har, og hvad han er villig til at gøre for at få, hvad han vil have.

Anmeldelse

Endnu engang tager Wilbur Smith dig med en tur i den følelsesmæssige rutsjebane. Allerede efter at have læst de første par kapitler var der sket så meget, at jeg allerede da vidste at her var der igen tale om en Wilbur Smith for fuld udblæsning.

Når Ravnen kalder er en fortælling om hævn.  Da Mungo St. Johns arv stjæles fra ham af dem, som hans familie har tillid til, efterlader han ingen sten uvendt for at tage tilbage, hvad der er hans.

Bogen tager dig med på et eventyr gennem flere amerikanske byer og på en rejse til Afrikas kyst. Bogen er sprængfyldt med spændende karakterer. Nogle vil du elske, og så er der dem, som du virkelig vil hade. I Når Ravnen kalder møder vi virkeligheden i en mørk tid i menneskets historie. Når Ravnen kalder er sprængfyldt med aktion fra start til slut. Wilbur Smith har skruet en fortælling sammen, hvor du som læser hele tiden, overraskes over handlingen. Jeg er meget begejstret for bogen og ikke mindst gensynet med Mungo St. John.