Forlag: People's Press
ISBN: 9788772389974
Antal sider: 375
Originalland: Danmark
Bedømmelse: Godt plot og spændende handling hvor man virkelig lærer personerne at kende, men desværre ender handlingen i en lidt kedelig afslutning.
4,0 rating

En kvindekrop uden ben, arme eller hoved bliver fundet på en bænk i Fælledparken - hvad er der sket, hvem er hun og hvorfor er hun efterladt på en bænk i fuld offentlighed på en bænk i Fælledparken. Spørgsmålene begynder hurtigt at dukke op for politiefterforsker Sissel Jæger som bliver sat på sagen. Energisk går Sissel og hendes kollega Jesper Holm i gang med at dykke ned i detaljerne omkring den efterladte kvindetorso og de manglende dele af kroppen, understøttet af retsmediciner Harald Sejersen som gør nogle interessante fund ved obduktionen.

Da der kort tid efter bliver fundet endnu en død kvinde, denne gang uden at være blevet parteret - begynder der at være nogle lighedspunkter. Liget er nemlig også her blevet flyttet fra det oprindelige gerningssted, som Sissel nu går på jagt efter - med input fra Harald Sejersen som har opdaget godt gemte detaljer som giver Sissel spor at gå efter. Blandt andet at gerningsmanden har et særdeles godt kendskab til menneskets anatomi og ved lige nøjagtig hvor og ikke mindst hvordan der skal skæres for at adskille kroppens dele. Flere af sporene begynder at trække mod Rigshospitalet og Panuminstituttet, som begge ligger lige ved udkanten af Fælledparken.

Sissel har en god sparringspartner i sin far som er pensioneret politiefterforsker - et slægtsskab som enkelte i Sissels arbejdsmiljø ikke ser særlig positivt på, men giver Sissel en god støtte. Samtidig forbereder familien sig på at hendes bror måske skal igennem en større operation som skal foregå på netop Rigshospitalet. Så Sissel skal både koncentrere sig om efterforskningen men samtidig er hun følelsesmæssigt påvirket af broderens forestående operation som kan få livsvigtig indflydelse på om han kommer til at gå igen.

En spændende handling som fra første side formår at fange læseren, både med det psykologiske spil som er gennemgående i hele handlingen men også med de interessante og nøje tilrettelagte detaljer som indgår i handlingen. Det er tydeligt at forfatterne har styr på den retsmedicinske verden og formår at formidle det på en måde som gør det lyslevende, uhyggeligt og realistisk for læseren.

Plottet i bogen er gennemført og godt krydret med små indspil ind imellem, så der lige så stilles bygges en spænding op mod slutningen. En slutning som jeg dog synes var lidt kedelig eller lidt for nem. Men ellers velskrevet og med tydeligt præg af indgående lokalkendskab til København og omegn.

Bogen Specialisten er første bind i en ny serie med retsmediciner Harald Sejersen og politiefterforsker Sissel Jæger som hovedpersoner.

Forlagets beskrivelse:
Ingen kan vide sig sikre i denne nye, rå krimiserie. Specialisten er første bind.  En kvindetorso findes på en bænk i Fælledparken uden for Rigshospitalet, og det viser sig hurtigt, at drabsmanden har godt styr på menneskets anatomi og er øvet i partering. Der er tale om en person, som er specialiseret i at slå ihjel.  Da der også gøres uhyggelige fund på Retsmedicinsk Institut og på Rigshospitalet, bliver sagen straks mere overvældende for retsmediciner Harald Sejersen.

Drabsmanden færdes tydeligvis frit på hospitalets område, og hverken Harald eller hospitalets indlagte kan vide sig sikre.  Heller ikke drabsefterforsker Sissel Jæger er upåvirket af sagen, for hendes handicappede bror går til behandling på netop Rigshospitalet. Desuden er den dræbte kvindes hoved og arme stadig ikke fundet. Hvor mange gruopvækkende overraskelser venter dem endnu?  Sammen kommer Harald og Sissel på sporet af en bestialsk seriemorder, der hele tiden er et skridt foran.
Hvor finder du bogen:

Specialisten kan købes hos - Bog&ide
Specialisten kan købes hos - Saxo.com