Roman

Børnene fra Villa Emma

Bogen Børnene fra Villa Emma er en roman om en gruppe jødiske børn under 2. Verdenskrig, hvor forældrene vælger at sende børnene ud af Tyskland for at de skal være i sikkerhed i Israel. Da verdenssituationen på det tidspunkt ikke gør det muligt at tage direkte til Israel, må turen derfor tages over en række lande over en længere periode for ikke at vække for meget opmærksomhed. Derfor ender børnene i Villa Emma i Italien, hvor de kommer til at tilbringe en længere periode inden de kan rejse videre.

Det er samtidig den italienske forfatter Ivan Sciapeconis debutroman, han har tidligere skrevet flere børne- og ungdomsbøger så Børnene fra Villa Emma er hans første værk for de voksne læsere. Sciapeconi har her skabt en fascinerende verden, der både er rig på historie og fantasi. Handlingen er fri fantasi – hvilket forfatteren selv påpeger men er samtidig baseret og inspireret af virkelige hændelser. Bogen er oprindeligt udgivet i 2019 på italiensk.

Handlingen starter da vi møder drengen Natan, som er født af jødiske forældre og bor i Berlin. Efter at 2. Verdenskrig er brudt ud og mens jøderne får sværere ved at opholde sig i Tyskland, beslutter Natans mor at lade ham rejse i sikkerhed i Israel. Natans far er på nuværende tidspunkt allerede blevet hentet derhjemme af “brunskjorterne” og da Fru Feier tilbyder Natans mor at tage sig af drengen og sørge for at han kommer til Israel indvilliger Natans mor. Aftalen bliver at hun og hans yngre bror skal følge efter senere, da de er nødsaget til at rejse i mindre grupper og at en gruppe børn vækker mindre opmærksomhed undervejs.

Efter en rejse gennem Slovenien med mindre ophold undervejs, ender de i den italienske by Modena hvor de får ophold i Villa Emma som ligger lidt udenfor byen. Her bliver de mange børn modtaget med åbne arme, og de lokale bidrager med al den hjælp som de kan for at holde børnene skjult.

Ivan Sciapeconi gør et fremragende stykke arbejde med at give sine karakterer personlighed, som man hurtigt får sympati med. Skrivestilen er også bemærkelsesværdig med sine beskrivelser, stærke temaer om familie og fællesskab samt ikke mindst en gennemgående tone, der er både humoristisk og hjertevarm.

Forlagets beskrivelse:

Italiensk romandebut baseret på den sande historie om 73 jødiske børn fra rundtomkring i Europa, der overlevede Holocaust i en forladt villa i en lille by i Norditalien. Natan er elleve år gammel, da Frau Feier banker på døren for at tale med hans mor. Hans far er allerede blevet hentet af mændene i sorte skjorter, og der skal ikke meget til at overbevise Natans mor om, at Berlin i 1942 ikke er et sted for en lille jødisk dreng.

Natan er et modigt barn, men han har ingen anelse om, at han skal til at rejse gennem den slovenske vinter til Villa Emma, der ligger uden for den norditalienske by Modena, hvor han skal mødes med andre jødiske børn fra Europa.  I den lille by i Italien står hele lokalsamfundet sammen for at huse og beskytte de jødiske børn mod fare og deportation. Men efterhånden som den tyske besættelse skrider frem, må de lægge en plan for at få alle børnene ud af landet og i sikkerhed i Palæstina.

Fakta om bogen

Forfatter: Ivan Sciapeconi
Udgivelsesdato: 16. marts 2023