Pigen under træet af Sara Blædel
Forfatter: Sara Blædel
Udgivelsesdato: 15. november 2019
Format: ebook, hardcover
ISBN: 9788740053692
Antal sider: 320
Bedømmelse: Sara Blædel leverer vanen tro alt, hvad man kan forvente af en god krimi. Der er spænding og historien er godt skrevet. Bogen er både underholdende og medrivende. Personerne er troværdige og godt skildret, ligesom historien tager udgangspunkt i et miljø, som mange af kan nikke genkende til. I Pigen under træet er temaet konsekvenser. Det er et spændende emne, Konsekvenser af de valg man træffer både som ung og senere i livet. Ikke mindst er der fokus på at konsekvensen af de handlinger man foretog i ens unge år, kan følge – eller indhente – en senere i livet.

I de mellemliggende fem år, som er forløbet siden vi sidst stiftede bekendtskab med Louise Rick, har Sara Blædel udgivet trilogien om bedemanden Ilka, der tager til USA for at overtage sin fars bedemandsforretning. Nok var jeg underholdt men ikke solgt over de bøger. Forfatterskaber udvikler sig over tid. Nogle til det bedre og andre igen skifter retning. For mig er det spændende, at se hvilken rejse Sara Blædel denne gang vil tage os med på.

Min (egen) bekymring er foreløbig gjort til skamme. Med Pigen under træet viser Sara Blædel nok engang, at hun evner at fortælle en historie på en god og medlevende måde. Sara Blædel skriver blændende som altid, og jeg føler næsten, at jeg sidder på bagsædet når hun tager os rundt i det danske land.

Jeg vil ikke kalde Pigen under træet en klassisk Louise Rick-bog. Her er Louise Rick på orlov fra Politiet og oplever selv på nærmeste hold, hvordan det må føles at være på den modsatte side af skrivebordet. Samtidig gives der i bogen mere plads til hendes veninde journalisten Camilla Lind, som nærmest laver mere opklaringsarbejde end Louise Rick selv.

Afslutningen åbner op for en efterfølger eller flere. Pigen under træet ser jeg som et mellemtrin, og er spændt på hvilken rejse Sara Blædel tager Louise Rick og os læsere med på fremover. Alle muligheder står åbne med en Louise Rick, der både arbejdsmæssigt og privat, efterlader os med en masse uklarheder – og vil Camilla Lind fremover få en lige så fremtrædende rolle?

Pigen under træet