Roman

SYKLUBBEN

En gribende personlig fortælling, inspireret af virkelige hændelser som fandt sted under 2. Verdenskrig. I bogen følger vi Cecilie som har mistet sin bedstemor for kort tid siden og nu skal rydde op i hendes lejlighed. Da hun rydder op i bedstemoderens kælderrum, opdager Cecilie en gemt æske hvis indhold vækker hendes nysgerrighed og ikke mindst hendes undren. For hvorfor ligger det pludselig her og ikke mindst har hun aldrig kendt til æskens eksistens, den har hendes bedstemor holdt godt gemt.

Sideløbende med nutidens handling, følger vi den unge Inger i det besatte Danmark i 1943. Hun er midlertidigt flyttet fra København og op til sin onkel og tante i Helsingør. Her møder hun en anden side af krigen, nemlig en bevægelse som arbejder i det skjulte og under farlige vilkår, for at hjælpe at hjælpe folk til Sverige. Undervejs forelsker hun sig i den unge David som sammen med sin mor skjuler sig i Helsingør, indtil de kan blive sejlet i sikkerhed på den svenske side.

Skæbnen vil dog ikke at de to unge skal være sammen, grundet tyskernes forfølgelse af jøderne og Inger når ikke at fortælle David at hun har forelsket sig i ham, inden han må tage turen over Øresund. I stedet gifter Inger sig med en lokal ung mand som har et godt øje til hende, de får børn og lever et stille familieliv. Inger elsker sine børnebørn og Cecilie forguder sin bedstemor, så hendes død er et stort tab men med fundet af den skjulte æske, får hun pludselig et indblik i bedstemoderens unge år og hvad der skete under fiskerbyen Helsingørs rolige overflade.

En stærk fortælling, som trods sine opdigtede hovedpersoner, fortæller en historie om hændelser som har fundet sted med mange danskere i hovedrollerne for at hjælpe jøder i sikkerhed under krigen. Flere af de karakterer som vi møder i løbet af handlingen, var en del af de virkelige begivenheder og modstandsbevægelse som modsatte sig den tyske besættelse af landet. Heraf opstod også Helsingør Syklub.

Helsingør, Danmark, 1943

Under den tyske besættelse af Danmark, bliver den unge Inger Bredhal en del af den danske modstandsbevægelse og risikerer sit liv for at redde danske jøder til sikkerhed i Sverige.

København, 2018

Inger’s barnebarn Cecilie Lund, sørger over hendes død da en mystisk opdagelse under oprydning af Inger’s lejlighed trækker tråde til fortid og nutid. Godt gemte hemmeligheder ser pludselig dagens lys, og Cecilie lærer historien om bedstemoderens mod og heltegerning, samt ikke mindst venskab, kærlighed og at stå ved det rigtige.…uanset om du har alt at miste.

Om forfatteren

Forfatteren Henriette Gyland er vokset op i Danmark, og flyttede til England da hun var færdig med at læse på Københavns Universitet. Efter at have haft forskellige jobs, slog hun sig ned som freelance oversætter. Senere begyndte hun at forfølge skriveriet, og har vundet flere priser for sine bøger. Hun har skrevet flere bøger under sit danske navn Henriette Gyland, og skrev som 10-årig sin første bog. Bogen er oprindeligt skrevet på engelsk med titlen “The Helsingør Sewing Club” og er den første bog som hun har skrevet under navnet Ella Gyland.

Info om bogen

Forfatter: Henriette Gyland
Udgivelsesår: September 2022
Forlag: HarperCollins
Sideantal: 400
Oversat af: Cathrine Bjørnbak

Hvor kan du købe bogen

Hos Saxo – Syklubben
Hos Bog & Ide – Syklubben

Andre bøger af Henriette Gyland

The Highwayman’s Daughter

Is it a crime to steal a heart? Hounslow, 1768. Jack Blythe, heir to the Earl of Lampton, is a man with great expectations. So when his carriage is held up by a masked woman, brandishing a pistol and dressed as a ‘gentleman’ of the road, he wholly expects to have his purse stolen. And when he senses something strangely familiar about the lovely little bandit, Jack also expects to win his cousin Rupert’s wager by tracking her down first. But as Jack and the highwaywoman enter into a swashbuckling game of cat and mouse, uncovering an intricate web of fiercely guarded family secrets, the last thing Jack expects to have stolen is his heart.

Up Close

Too close for comfort – When Dr Lia Thompson’s grandmother dies unexpectedly, Lia is horrified to have to leave her life in America and return to a cold and creaky house in Norfolk. But as events unfold, she can’t help feeling that there is more to her grandmother’s death than meets the eye. Aidan Morrell is surprised to see Lia, his teenage crush, back in town. But Aidan’s accident when serving in the navy has scarred him in more ways than one, and he has other secrets which must stay hidden at all costs, even from Lia. As Lia comes closer to uncovering the truth, she is forced to question everything she thought she knew. In a world of increasing danger, is Aidan someone she can trust?

Totalt gribende

Hjertevarm

En hjertevarm og gribende fortælling om den unge Inger's kærlighed og liv under 2. Verdenskrig