Forfatter: Lene Holme Samsøe & Charlotte Kaae
Udgivelsesdato: 21. november 2020
Forlag: Raglan
Format: hardcover
ISBN: 9788797064481
Antal sider: 269
Bedømmelse: STRIK er bogen til alle, der holder af at strikke eller gerne vil i gang med at strikke. Bogen er skrevet specielt til den danske strikker af Lene Holme Samsøe og strikkecoach Charlotte Kaae. STRIK er både et opslagsværk og en bog, der kan læses fra ende til anden. Illustrationerne i tusch og akvarel samt masser af strikkeprøver, viser dig alle strikkekunstens grundbegreber, men også mere avancerede teknikker. Lige fra du slår masker op, til du lukker dem af igen.  Bogen er ikke ment som en erstatning for strikkevideoer, men vores bog kan give dig et overblik som videoerne ikke kan. Du ved nemlig ikke, hvad du leder efter, hvis du ikke ved at det findes! Vi giver dig f.eks. overblikket over, hvilke typer af udtagninger, der findes. Vi viser dem med illustrative tegninger og med både den danske og den engelske betegnelse. Med bogen ved din side, kan du derfor enkelt søge efter videoer, hvis du har brug for dem som supplement til tegninger og billeder.
4,0 rating

Her er 2 af Danmarks kendte strikkenavne gået sammen og kombineret al deres viden og erfaring i en bibel af en strikkebog. Her er alt hvad du har brug for at vide om strikning, det gælder både for nybegynderen som lige har købt sit første nøgle garn og strikkepinde, til den super erfarne og rutinerede strikker. For nybegynderen er der introduktion til de grundlæggende elementer som valg af pinde, garn, hjælpemidler med videre. Herefter følger detaljerede instruktioner til de helt basale masker og teknikker som at slå op – så er det grundlæggende på plads.

For de mere erfarne strikkere, er bogen et rigtig godt opslagsværk – her finder jeg inspiration til nye måder at slå op på, nye mønstre eller når jeg bare lige bøvler med et nyt mønster så er det rart at kunne slå op i bogen og blive guidet igennem med billeder, tegninger og en forklarende tekst.

Jeg bruger også ofte bogen til at bladre rundt i for det giver ideer og bare det at se illustrationer og billeder giver pludseligt et helt andet indblik og forståelig i hvordan mønstre eller teknikker skal strikkes, når man nu for 3 gang er nødt til at pille op fordi det ikke fungerer.

Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog, og fyldt med lækre billeder som viser de teknikker og mønstre som beskrives. For de enkelte masker og teknikker er der praktiske tegninger som tydeligt viser trin for trin hvad der skal gøres.

En rigtig god bog at have stående på reolen, uanset om det er opslagsbog eller en lærebog til strikningens fantastiske verden.